Den svenska stilen

"I år är det 80 år sedan Swedish Grace premiärvisades på Stockholmsutställningen 1930 där den väckte både uppståndelse och beundran. Servisen som då gick under namnet Nationalservisen, var ett tydligt uttryck för dåtidens funktionalism och ett typexempel på den svenska stil som utomlands kom att kallas Swedish Grace." (http://www.rorstrand.se)

Sedan jag först upptäkte Swedish Grace för några år sedan har jag varit stormförtjust och tycker att den är den mest klassiska servisen man kan ha. Själv har jag hitintills mattallrikar och djupa tallrikar i servisen men planerar att samla ett tag till. Den är inte bara väldigt fin att titta på utan också god att äta på. Finast tycker jag allt att tekoppen med fat är.

Tidigare i år lanserades en ny, väl tilltagen, temugg i servisen och nu gör den sensuellt feminima färgen ros de mer jordnära färgerna sällskap. Jag tycker att den är otroligt vacker på bild men tror tyvärr inte att den kommer att bli någon försäljningssuccé. Jag ser inte det klassiska i en rosa färg på samma sätt som vitt, ljusblått eller grått. Och Swedish Grace är en servis som ska kunna användas vid många tillfället - födelsedag, lördagslyx och julfest. Jag anar att en skär skiva julskinka kan bli svår att identifiera på en rosa tallrik...


Kollage av bilder från http://www.rorstrand.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0