Sommarssaft

Jag har jobbat på ett relativt folktomt Marieberg idag. i 30-gradig värme är shopping av förklarliga och förståeliga skäl ingenting som lockar Örebroarna, trots svalkande luftkonditionering. Efter jobbet åt jag smultron direkt från trädgårdslandet och plockade  två liter röda vinbär och kokade saft med en gnutta vanilj i efter ett recept från Dansukker. Saftflaskorna pimpade jag med en egengjord etikett som jag klistrade fast med ett vanligt limstift. Hemkokt saft är något av det godaste som finns!

Röd vinbärssaft med vanilj
Ingredienser:
2 l röda vinbär
8 dl vatten
6 dl strösocker
1 msk vaniljsocker (äkta vanilj blir godast)
1 krm natriumbensoat

Gör så här:
1. Skölj bären i vatten. Lägg dem i en rostfri gryta och häll på vattnet. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter under lock. Mosa bären mot grytans kant.
2. Häll upp bärmassan i en silduk och låt självrinna i 30 minuter.
3. Häll tillbaka saften i grytan. Tillsätt sockret och sjud i 10 minuter. Tag grytan från plattan. Skumma väl.
4. Tag upp lite av saften och rör i vaniljsockret och natriumbensoatet i detta. Rör därefter ned det i saften.
5. Fyll saften på varma, rena flaskor, förslut och förvara kallt.







Kommentarer
Postat av: elin

Vad duktig du är therese! Jättefina flaskor! :D

Jag själv funderar på att sno ett par klasar fläderblommor från grannen och göra flädersaft någon gång, frågan är bara när? :)



Hör av dig idag så fort ni får höra nått, kram!

2010-07-12 @ 09:54:27
Postat av: Anonym

Hey!!! Du har en ny text som visar dig.. Jobbar på reklambyrå.. jag tror du har missat att säga nått till mig här??!!!! MORR!

2010-07-14 @ 19:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0