FETTISDAGEN

Ordet semla är den vanligaste benämningen i Sverige som helhet och kommer antagligen från latinets semila som betyder fint mjöl. Ordet semla betydde från början en brödbulle, närmare bestäm vilken brödbulle som helst. Denna betydelse av ordet finns kvar i finlandssvenskan där en semla är en vanlig råg- eller vetebulle (tänk på det om du ska till Finland!). Finlandssvenskar kallar den svenska semlan för fastlagsbulle. I södra Sverige säger man sedan gammalt också fastlagsbulle, även om ordet semla gör kraftiga insteg idag. En annan vanlig synonym är fettisdagsbulle.

 

Ordet "hetvägg", som i vissa delar av landet används som ett namn på efterrättskombinationen semla med varm mjölk, är en språklig lek med tyska och kom från bullarnas form på 1700-talet. De ofta ganska torra bullarna (mandelmassa och grädde hade ännu inte introducerats) värmdes upp tillsammans med mjölken i en kastrull, och för att så många bullar som möjligt skulle få plats i kastrullen hade de gjorts kilformade, det vill säga närmast trekantiga.


Källa: Wikipedia


Jag kallar det semla och ska alldeles strax ät dagens första med mandelmassa och grädde i. Jag börjar alltid med att äta upp locket först och sedan resten. Att äta semla är ju faktiskt en konst i sig. Jag gör det oromantiskt nog tillsammans med min kurslitteratur. Hur äter du helst din semla och vad vill du ha för fyllning i den?


Finn ett fel i bilden.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hejsan! Jag äter inte semla, och om det ska vara en semla så ska det vara med vanlijkrämsfyllning. Sedan ska jag säga att hemma-hemma så säger vi fastlagsbulle. mamma och pappa äter med mjölk och jag väljer att äta wienerbrödet eller chokladbollen som mamma har köpt till mig istället.



Så jag tycker att det finns två fel i bilden =)

Så tycker jag!!



Kram Jen-Jen

2010-02-16 @ 21:50:41
Postat av: Emma

Jag säger bara en sak.. Mycket mandelmassa!!!

Sen vill jag också passa på att visa att jag kanske inte är riktigt så mycket skånning som ni tror, jag säger nämligen både fastlagsbulle och semla, men oftast blir det faktiskt semla! Med detta vill jag inte säga att jag inte är en stolt skånning, men det kan ju åtminstone sätta punkt för mobbingen.. Eller?

2010-02-17 @ 08:58:29
Postat av: Jenny

Nää, du kommer alltid vara skåne-emma. Tyvärr =)

2010-02-21 @ 11:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0