Processen att sälja en stekpanna

Växjö är soligt, härligt och någorlunda varmt för dagen. Jag är tentapluggandes och kall om tårna. Professionell försäljning är visserligen ett intressant ämne men jag börjar uppriktigt sagt att bli lite trött på fenomenet att tentaplugga. Känner mig trots denna tristess relativt hoppfull inför tentan på tisdag. Trots att jag faktiskt har några dagar kvar tror jag att det viktigaste sitter.

Nu längtar jag mest till sommaren och att få jobba och praktisera de teorier om försäljning som jag lärt mig. För visst skulle köp av en ny stekpanna kunna klassificeras som ett komplext köp. Detta är en ungefärlig definition på ett komplext köp och jag tänkte nu försöka förklara för er, utifrån vad jag lärt mig, att stekpanneköp är väääldigt komplext:

Karaktäristisk för komplexa köp:
1. Många människor är inblandade i köpbeslutet
2. Beslutsprocessen är lång
3. Besluten kan påverka hela organisationen
4. Stora möjligheter till fortsatta affärer
5. Stark konkurrens

Och så här skulle försäljning av en stekpanna kunna se ut utifrån ovanstående:
1. Många människor är inblandade i köpbeslutet. Det är sällan som enbart en man eller en kvinna investerar i en stekpanna. Jag anar en viss fascination av att steka, inte minst från männens sidan (och i synnerhet min egen man). Därför är det mannen och kvinnan tillsammans som fattar beslut om att inhandla en ny stekpanna. Och stekpannan kan inte vara vilken som helst.

2. Beslutsprocessen är lång. Det finns måååånga alternativ att välja mellan. Teflon, titan, gjutjärn. Kärna av aluminium eller rostfritt. Eller ska det till och med vara en klassiker i gjutjärn? Dessa beslut kräver att fattas över en latte. Oftast kikar paret först och kommer sedan tillbaka och köper.

3. Besluten kan påverka hela organisationen. Ja, verkligen. Steka och bränna fast i den gamla stekpannan eller investera i en ny och låt kärleken till matlagning, likt en förälskelse att blomma. Med bra utrustning blir det himlans mycket roligare att laga mat. Beslutet av att inhandla en ny stekpanna borde således ha positiv inverkan; enklare och roligare att laga mat, gladare kock, godare mat, lättare att diska. Detta sammantaget borde ge hela organisationen i köket en ökad livskvalitet.

4. Stora möjligheter till fortsatta affärer. För mig som säljare av stekpannan är det ganska enkelt att faktiskt kränga en stekspade till den nya stekpannan. En ny och fräsch stekpanna förtjänar en stekspade som inte är fnasig längst ut i kanten och svårdiskad. Om kunden dessutom är nöjd med stekpannan är det inte omöjligt att vid ett senare tillfälle att även få möjligheten att sälja en gryta.

5. Det råder stark konkurrens. Stekpannorna på marknaden slåss med varann. Titan mot teflon, gjutjärn mot rostfritt. Återförsäljare mot återförsäljare. Här är det därför otroligt viktigt för säljaren att på ett bra sätt kunna förmedla fördelarna med dennes produkt och att den produkten kan tillfredsställa kundens stekpannebehov på ett bra sätt.

Puuuuh! Det är verkligen komplext att både köpa och sälja en stekpanna.



Kommentarer
Postat av: Anonym

bra thess, detta kan vara ett exempel som du kan ta med till tentan....

2009-03-22 @ 08:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0