Vad vill jag bli när jag blir stor?

Igår började jag fundera över alla de olika yrkesbanor jag varit inne på under mitt tjugotreåriga liv och tänkte presentera dem för er här nedan:

Släng dig i väggen da Vinci!
När jag var riktigt liten ville jag (precis som ALLA andra) bli konstnär. Jag hade riktat en röd stuga med vita knutar, grön gräs, blå himmel och en vajande flaggstång och konstaterade troligtvis för mig själv att jag skapat ett mästerverk. Det blev dock ingen utställning under eget namn på moderna muséet. Idag producerar jag bara konst under tråkiga föreläsningar (se exempel nedan).


Skalpell, syster!
Det här är faktiskt ganska galet. Jag ville verkligen bli kirurg. Det är nog det första yrket som jag verkligen minns att jag ville ha. Jag var nog runt tio år och jättefascinerad av TV-programmet "SOS På liv och död" som Bengt Magnusson var programledare för. Mamma frågade mig lite avskräckande en gång vad jag skulle göra om hon kom in till sjukhuset och behövde opereras. Inte så konstigt tyckte jag och illustrerade med ett finger hur jag skulle lägga ett snitt och operera henne precis som vilken annan patient som helst. Nu i efterhand konstaterar jag att jag nog var en ganska tuff tioåring. Idag tittar jag helst bort om det visas en operationssal och blod samtidigt. Idag inser jag också att mina betyg aldrig hade räckt till för detta yrkesval heller.

En ny Flank Lloy Wright?
Jag har alltid gillat hus och var en hejare på att bygga fiffiga Legohus när jag var barn. Om jag händelsevis skulle springa på en hög med Lego idag är jag övertygad om att det skulle börja klia i Legobyggarfingrarna. Jag var fast besluten om att bli arkitekt. Detta var ett yrke som jag faktiskt övervägde väldigt länge. Ända tills jag började läsa utbildningskataloger under gymnasiet och insåg att arkitektyrket kräver goda matematikkunskaper. Likt ett rivningsobjekt rasade mina arkitektdrömmar.

Med pennan i högsta hugg
Journalist har också varit ett av mina drömyrket. Jag hade också en kort journalist-liknande karriär på lokaltidningen, Nerikes Allehanda. Jag var med i deras ungdomsredaktion och konstaterade därefter att det var intressant. Men bara intressant under ett år. Efter denna erfarenhet la jag journalistyrket på hyllan.

AD
Här börjar nog min framtid att formas på allvar. Första året på gymnasiet började vi pyssla med Photoshop och och spelade in och klippte film och mitt intresse för layout, grafik och reklam föddes. Nu ville jag bli AD på reklambyrå och upptäckte Berghs school of communication. Klockrent tänkte jag. AD verkar vara sjukt kul men man måste verkligen kunna vara kreativ på beställning och kunna leverera alster både genom digitalt medier och traditionella handgjorda alster. Snabbt insåg jag att streckgubbar i ett kollegieblock inte skulle räcka.

Copy då?
Men det finns fler yrken än AD på en reklambyrå. Jag är ju faktiskt ganska vass på att skriva emellanåt så copywriter skulle ju passa mig som handen i handsken. Copywriter skulle jag bli! Detta är ett yrke som ligger lite på hyllan för tillfället. Jag vill göra det men också lite annat. Därför vill jag just nu bli projektledare på en byrå.

Många bollar i luften
Det är precis vad en projektledare på byrå har. Och jag tänkte bli mästare på att jonglera. 

Varumärkesstrateg?
Under min utbildning har jag börjat fascineras riktigt mycket varumärken och hur varumärken influerar och invaderar konsumenterna i deras köpprocess. Varumärkesstrateg kanske?

Yrkesval är verkligen inte det lättaste. Vad vill ni bli när ni "blir stora" och vilka har era drömmar varit under åren?


Kommentarer
Postat av: Jenny

jag har ingen aning just nu .. det är en enda gröt alltihopa.. kanske eget företag? vill du jobba för mig ?

2008-12-09 @ 13:17:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0