Re:member, Nissan och pinsamma fluortanten

Okej, nu ska jag ge mig på att premiera reklamfilm som jag tycker är bra och "pissa" (som den förbannade idol-killen sa) på dålig reklamfilm.

Jag har en bra, en mittemellan (som är bra men kanske lite dålig) och en som jag tycker är pissdålig.

Jag börjar med den bra (jag hittade ingen länk till den, tror att den är för ny för att ha hamnat på nätet).
Det är i alla fall Re:member cards nya reklamfilm. Jag tycker att reklamfilmen är grymt bra. Den konkretiserar människans konsumtionsvanor med impulsköp och så gillar jag verkligen hur dom visar att man kan delbetala olika inköp. Reklammässigt är det riktigt bra, personligen är jag dock inte speciellt förtjust i kreditkort. Efter att han studerat ekonomistyrning förspråkar jag att man ska handla med sina likvida medel, pengar man har inte pengar som man får betala efter att man konsumerat. Jag använder mitt Visa bankkort så länge MEN om jag någon gång skulle få för mig att skaffa ett kreditkort så skulle jag förmodligen skaffa ett Re:member card. Jag går på bra reklam (därför "gör jag inte som Rosa").

Mitt emellan-reklamfilmen är den nya för Nissan Qashqai. Den är jättehäftigt gjord och visar hur smidig Qashqai är inne i stan. Bilan puffas iväg av en byggställning för att sedan åka över både andra bilar och ner för New York-typiska brandtrappor på en husfasad för att slutligen snygg bli fickparkerad längs en gata. Reklamen är snygg och häftig och visar på bilens smidighet i en trång och trafikerad stad. MEN reklamfilmen säger ingenting om hur bilen är ut miljöaspekt. Stadskärnor är extremt trafikerade så miljövänligare och mindre bilar borde vara att föredra i en trafikerad och trång stad framför en stor stadsjeepliknande bensinsvamp sak som Nissan Qashqai. Reklamen är snygg men borde kanske argumentera lite mer för varför man ska köra en stor bil i en avgasstinn stad under en het och pågående miljödebatt.

Sist och minst så vill jag dra en djup suck för fluortantsreklamen. Det är bra att det görs reklam för det men jag tror inte att denna reklamfilm är speciellt effektiv. Den är HEMSK! Reklamfilmen visar hur en pappa tar på sig en vit tantrock och en korthårig, mörk, krullig peruk i sann skolsköterskeanda. Hela utstyrselt ger mig gåshud och påminner om "den skyldige" i När Lammen tystnar. Han som sydde en dräkt av kvinnohud och hår. Det är bara konstigt och obehagligt. Till råga på allt knackar pappan på dörren in till dotterns rum och bjuder dottern och hennes nya pojkvän på flytande fluor. När pappan kommer in ser man tydligt hur dottern bara vill sjunka igenom resormadrassen som hon ligger på. Jag vill gärna sjunka igenom soffkuddarna som jag sitter på framför TV:n när reklamen visas.

Sådär. Nu har jag risat och rosat och är klar för idag.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Fluortantsreklamen, vad är det reklam för?

2012-01-01 @ 19:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0